Rivierengebied

Modelspoorclub creëert eigen droomwereld

Serieuze controle van de spoorbaan
Serieuze controle van de spoorbaan © MSVC
CULEMBORG - Sinds 2020 is er een heuse modelspoorclub actief in Culemborg. Officieel heet de club Model Spoor Vereniging Culemborg. Voorzitter Henk van den Oosterkamp (78): “We zijn een groep enthousiaste hobbyisten die graag knutselt met allerlei modelspoorzaken.”
Penningmeester Berend Schuur (70) licht toe dat volgens de statuten de vereniging het faciliteren en beoefenen van de modelspoorhobby nastreeft. “We hebben wat uitgebreide spoorbaanmodules in de maak en we gaan ook naar tentoonstellingen.”

Techneuten en vormgevers

Ere wie ere toekomt haast secretaris Sjaak de Jongh (68) zich te vertellen. “Het is in 2017 Jeroen Baten geweest die de aanzet tot de oprichting van onze vereniging heeft gegeven. Samen met Eric van Garderen waren zij de initiatiefnemers achter de Model Spoor Vereniging Culemborg.” Om een modelspoorhobby uit te oefenen heb je techneuten nodig. Mensen die lol in techniek hebben. ”Maar ook mensen met gevoel voor vormgeving,” zegt Schuur. “Het bouwen van scenes, dus het nabootsen van landschappen of stedelijke omgevingen is ook een belangrijk aspect van onze modelspoorhobby. Je kunt dit zelfs in thema’s of tijdperken vatten. Dan stemmen we daar alles op af.”

Ruimte

De Model Spoor Verenging Culemborg is aan het groeien. “We hebben inmiddels al vijftien leden,” zegt de secretaris. “En we hebben er weer twee geïnteresseerden bij. We hebben alleen nog geen officiële, eigen ruimte om onze hobby uit te oefenen.” Op dit moment vindt de club onderdak in een bedrijfspand van één van de leden. “Hij gaat echter over twee jaar stoppen met zijn onderneming. Dan zouden we graag wat anders betrekken. Helemaal als er nog meer leden bij komen, want we kunnen er genoeg gebruiken. Die mogen ook uit de omliggende plaatsen komen.” 

Bibliotheek

De voorzitter zegt dat de leden ook een bibliotheek bijhouden. “Daar zit allerlei treinlectuur in, zoals tijdschriften en boeken. Veel daarvan hebben we in de aanloopfase gekregen en de kennis die daarin staat kunnen we op die manier delen.” Een modelspoorhobby staat niet echt te boek als sexy. Toch zijn er volgens de secretaris veel mooie dingen te zien bij een spoorbaan op schaal. “Het is beslist een tandje hoger dan Madurodam. Je creëert je eigen droomwereld. Had Poetin nog maar met treintjes gespeeld. Dan hadden we nu geen oorlog gehad.” De penningmeester vult aan dat hun keerlus van 3,5 meter doorsnee in de modulebaan bij weinig andere clubs terug te zien is in hun baanopstellingen. “Dat maakt ons uniek.”

Bewegende schilderijen

De leden van Model Spoor Vereniging Culemborg gaan ook vaak naar tentoonstellingen. Onder andere die in het Spoorwegmuseum. “Daar zie je ware kunststukjes,” zegt de voorzitter met bewondering in zijn stem. “Dat gaat veruit boven de gemiddelde spoorbanen. Het is wel bijzonder omdat alles levensecht lijkt. En natuurlijk blijft modelspoorbouw een zaak van compromissen sluiten, want je hebt altijd te weinig ruimte. Maar de passie voor treinen maakt alles goed. Ik vind het net bewegende schilderijen.”

Bijeenkomsten

De leden van de modelspoorclub komen één keer in de veertien dagen bij elkaar op de clubavond. “Als we naar een andere ruimte gaan is de kans groot dat we naar één keer per week gaan. Overdag is dan zeker ook een optie,” zegt de penningmeester. “De contributie bedraagt € 75,00 per jaar met ingang van januari 2023. Voor jeugdleden tot 18 jaar is dat de helft.” Het is absoluut geen ‘spelen’ wat de clubleden doen. “Wij nemen het heel serieus,” zegt de secretaris daarover. “We rijden met materiaal op schaal 1:87. Dat noem je in termen van treinfanaten half nul, oftewel H0.” Ook liefhebbers van grotere en kleinere spoorschalen, zoals spoor 0 (1:43), spoor N (1:60) en spoor Z (1:220) zijn van harte welkom bij de Culemborgse spoorclub. “Wij rijden nu met digitaal 3-rail en 2-rail HO.”

Toekomstplannen

De toekomstige verhuizing betekent geenszins dat het gebruik van de huidige spoorbanen daarna van de baan is. “Degene die we nu hebben zijn modulair. Dus die kunnen deels uit elkaar. In principe zijn ze bruikbaar op vrijwel elke ondergrond,” legt de voorzitter uit. “We hebben plannen om het spoortraject Geldermalsen – Culemborg te gaan nabouwen. Met alle details uit het landschap. Daar gaan we een leuke uitdaging aan krijgen.”