Rijk van Nijmegen

Bewegend leren op de Titus Brandsma school in Berg en Dal

Bewegend leren op het schoolplein
Bewegend leren op het schoolplein © Omroep B&D
BERG EN DAL - Wie denkt dat er met bewegend leren de gymlessen op school worden bedoeld......niets is minder waar. Gym is natuurlijk ontzettend goed om de motoriek, de fitheid en de sociale vaardigheden van een kind te bevorderen, bewegend leren doet meer dan dat. Hierbij gaan lichamelijke activiteiten en leertaken als rekenen en taal samen.

Tafels opdreunen

Klassikaal tafels opdreunen van achter je tafeltje, wie kent het niet vanuit zijn schooltijd. Tegenwoordig gaat dat op de Berg en Dalse basisschool Titus Brandsma vaak wel anders. Tafels springen, dictee spelletjes. spelling, lezen en rekenen, het is allemaal mogelijk met spelend leren, buiten, op het schoolplein of binnen in het lokaal.
Kinderen zijn heel enthousiast, want ze zijn eigenlijk spelend aan het leren
"Kinderen krijgen twee uur gym op school", zegt Bram de Bruin, leerkracht en sportcoördinator op de school in Berg en Dal. "Veel kinderen zitten veel op een schooldag en ik kijk als leerkracht hoe ik de les op een andere manier kan geven. Kinderen zijn heel enthousiast, want ze zijn eigenlijk spelend aan het leren. Dit bevordert niet alleen de beweging, maar ook de betrokkenheid en de motivatie", zo zegt Bram. "Kinderen die vaak druk zijn, kunnen zo hun energie kwijt, en zijn daardoor meer gefocust tijdens de les. Het zou mooi zijn als alle leerkrachten er gebruik van gaan maken hier op school".
Deze vorm van onderwijs is in opmars in Nederland. En dat is niet voor niets, want verschillende onderzoeken, nationaal én internationaal, hebben aangetoond dat bewegend leren in veel gevallen tot betere resultaten leidt. Met name op het gebied van spelling en rekenen.

De stof blijft beter hangen

Uit onderzoek blijkt dat door intensieve lichaamsbeweging de hoeveelheid dopamine en noradrenaline in de hersenen toenemen. Daardoor kunnen kinderen zich beter concentreren op hun taak. Een ander interessant gegeven is het volgende: als kinderen bewegen tijdens het herhalen van de leerstof, blijft die stof nóg beter hangen. Dat komt omdat kinderen niet alleen kunnen terugvallen op informatie die door hun ogen of oren de hersenen zijn binnengekomen, maar ook door beweging. Wanneer kinderen de geleerde stof terug moeten halen, hebben ze als het ware een extra informatiebron tot hun beschikking. Ze kunnen zich via de bijbehorende beweging bijvoorbeeld herinneren wat het antwoord op een tafelsom moet zijn.

Tegels vervangen op het schoolplein

Dennis Heemstra van de oudervereniging in Berg en Dal: "Wij, als oudervereniging, hebben samen met meester Bram het initiatief genomen om het schoolplein aantrekkelijker te maken voor de kinderen. Bewegen is een speerpunt van de school, en door traditionele tegels op het schoolplein te vervangen door bijvoorbeeld gekleurde of cijfertegels is ziet het schoolplein er gelijk al heel anders uit, tegen relatief lage kosten".
Dit soort initiatieven worden ondersteund door Sportstimulering Berg en Dal. Loesan van Teeffelen van Forte Welzijn: "Er is uitvoeringsbudget beschikbaar vanuit het lokaal sport- en bewegingsakkoord. Ouderverenigingen, scholen of sportaanbieders met ideeën kunnen terecht bij Sportstimulering Berg en Dal."
'Tafels springen' in Berg en Dal
'Tafels springen' in Berg en Dal © Omroep B&D