Noord-Veluwe

Is de koopavond in Nunspeet nog wel rendabel?

Dorpsstraat in Nunspeet.
Dorpsstraat in Nunspeet. © Gert-Jan Rekers | RTV Nunspeet
NUNSPEET - Steeds meer ondernemers in Nunspeet kiezen ervoor om de koopavond op vrijdagavond niet meer open te gaan. Voornaamste reden is te weinig bezoekers wat het niet rendabel maakt, zo blijkt uit een rondvraag van RTV Nunspeet. Onder meer via social media laten ondernemers hun klanten de mededeling weten, waaronder Phyllies Boutique de Chocolat en Roelie’s Home & Gifts.
“We hebben hiervoor gekozen omdat we een minimaal aantal bezoekers nog zien na half zes. Beter gezegd, gewoon nul. Ik sta vijf dagen in de week alleen in de winkel dus vind ik het wel mooi. Eerder bleef ik open voor de mede-ondernemers in het dorp, om toch de koopavond in stand te houden. Voor nu is dat echter klaar. De beleving is er ook niet meer bij de mensen. Ze zitten veel liever op het terras”, vertelt Roelie van de Weide.
Tekst gaat verder onder de post.

'Niet meer rendabel'

Ook bij boekhandel Osinga, juwelier Leusink Van Veen en de Primera zijn de deuren op vrijdagavond dicht. “We wonen in Apeldoorn en staan altijd met z’n tweeën. Het is niet meer rendabel in verhouding met de klanten die je krijgt. Ze komen een keer een pakje sigaretten halen maar dat is het dan ook”, zegt Berry de Wilde namens de Primera.
Hoewel niet alle ondernemers de koopavond opgeven heerst er bij enkelen wel twijfel om het wellicht later toch te doen. “We zijn nu nog open omdat het voor ons iets belangrijks is, de koopavond. We hebben ook vaste klanten en zien het als een stukje service. We merken wel dat het steeds minder oplevert en dat het erg rustig is. De zomerperiode draaien we de koopavond nog wel. We voegen ons meer bij wat de rest gaat doen”, vertelt een winkelmedewerker van G&W Gezondheidswinkel in de Dorpsstraat.
Ook bij boekhandel Blijmare aan de Stationslaan volgt een evaluatie na de zomerperiode. “We zijn deze zomermaanden open tot 20:00 uur. Maar we gaan wel kijken naar hoeveel klanten we nou hebben uiteindelijk op de avond en of het uit kan”, aldus een medewerkster.

'Jammer dat er geen één lijn is'

Voor Marianne Mulder zijn de koopavonden heel wisselend. Ze runt Candy Queen midden in het centrum. “Ik vind het persoonlijk erbij horen en blijf gewoon open. Vooral nu in het zomerseizoen is het bij ons echt de moeite waard om open te zijn. Het is gewoon jammer dat er geen één lijn is, dan weten de mensen ook niet wat er wel of niet open is. Personeelsgebrek zal ook zeker meespelen bij de meeste winkels en dan moet je keuzes maken.”
Ze wordt daarin gesteund door Klaas Boessenkool die met zijn woonwinkel Klaas Wonen op een hoek zit. “Ik draai nog koopavonden. De ene keer is het de moeite waard, maar je hebt ook rustige avonden. Ik snap de mensen die de zaak dichtdoen. Maar ik blijf voorlopig zeker open en helemaal in deze maanden.” Diederick Heijda aan de Laan heeft een slijterij en cadeaushop. “Ik ga door. We zijn ook een weekendwinkel voornamelijk met een bepaalde groep klanten. We draaien nog lekker dus aan stoppen op vrijdagavond denken we niet.”

'Koopgedrag verandert'

Henk van den Pol is eigenaar van Van den Pol Mode. "De koopavond is niet meer wat het vroeger was. Je staat op vrijdagavond vaak voor niets. We hebben het intern al besproken om in september geen koopavond meer te doen. Toch vind ik ook dat je een sociale functie hebt, maar er moet wel geld verdiend worden. Tijden veranderen en koopgedrag ook. Als de markt vraagt om verandering dan moet je daar als ondernemer op kunnen inspelen", laat hij weten.
Voorzitter van Nunspeet Onderneemt Samen (NOS), Cor Bouw, erkent dat het koopgedrag van de mensen verandert. “Je ziet vaak dat er te weinig personele bezetting is. Supermarkten en bouwmarkten zijn elke avond open en dat maakt dat je publiek zich verspreidt over de week en soms wegblijft op de vaste koopavond in het centrum.” Het is een punt van aandacht dat volgens de voorzitter zeker besproken wordt tijdens de Algemene Ledenvergadering.