Zweefvliegers Terlet laten zich niet kisten na startcrash en 'voorzorgslanding'

ROZENDAAL - Zweefvliegers op vliegveld Terlet laten zich niet kisten na twee incidenten. In een week tijd haalden zweefvliegers het nieuws met een startcrash en een landing uit nood langs de snelweg A12 bij Velp. Hoe veilig is dat zweefvliegen nu eigenlijk?
Bij een startcrash raakte een 62-jarige ervaren vlieger gewond toen het mis ging bij de start. Afgelopen maandag moest een zweefvlieger zijn toestel naast de snelweg landen bij Velp vanwege een gebrek aan thermiek. Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid loopt nog, maar het vliegen op Terlet gaat gewoon door. Verslaggever Arjan Hoefakker van streekomroep RTV Connect vliegt mee met piloot Ruud Holswilder.
Tekst loopt door onder de video.

Walhalla voor zweefvliegers

Volgens havenmeester Robin van Maarschalkerweerd staat het zweefvliegveld bekend als het Walhalla voor de zweefvliegers in Nederland. De startcrash van vorige week donderdag was het eerste serieuze incident in 41 jaar tijd. Dat er de maandag daarop een zweefvliegtuigje het nieuws haalde na een landing in een weiland langs de A12 is minder uitzonderlijk. Het komt regelmatig voor dat een zweefvliegtuigje moet landen uit nood vanwege een gebrek aan thermiek. Alleen als een vliegtuigje landt op een plek waar veel mensen het zien gebeuren haalt zoiets het nieuws, legt de havenmeester van Terlet uit. Het vliegveldje trekt veel vliegers vanuit heel Nederland. In de Randstad is zweefvliegen veel minder interessant omdat daar minder ver gevlogen kan worden op thermiek.

Geen angst

Het ene na het andere vliegtuigje kiest het luchtruim op Terlet, de zweefvliegers laten zich niet weerhouden om het luchtruim te kiezen. "Waarom zouden we ook bang zijn, iedereen heeft een goede opleiding gehad en we vliegen gewoon door."
"Als er een ongeval gebeurt, dan is dat natuurlijk schrikken voor iedereen. Zeker voor de mensen die het zien gebeuren. We hebben een heel goed calamiteitenplan en dan gaat er een protocol lopen. Als het een luchtvaartongeval is dan komt de traumaheli, de brandweer, ziekenauto, de politie, de luchtvaartpolitie, de Onderzoekszaak Voor Veiligheid en de brandweer en een heleboel pers . Die laatste proberen we dan op afstand te houden natuurlijk."
Volgens de havenmeester is het zweefvliegen geen gevaarlijke sport. "De kabel kan breken, er zijn veel mogelijkheden waardoor je te langzaam zou kunnen gaan bij de start. Dit was nu een ongeval vorige week. Het is 41 jaar geleden dat zoiets hier gebeurde bij de start. Dit maken we niet vaak mee. Hij ( de piloot, red.) had alleen een gebroken enkel en dat is wel bijzonder. Het is voor ons inderdaad een zeldzaamheid."