Rijk van Nijmegen

Station Nijmegen-Heyendaal wordt ruimer en groener

De verbeelding van het ontwerp voor Station Heyendaal.
De verbeelding van het ontwerp voor Station Heyendaal. © Gemeente Nijmegen
NIJMEGEN - Het voorlopige ontwerp van de herinrichting van treinstation Nijmegen-Heyendaal is klaar. Het station, dat het op twee na drukste van de regio is, moet groener worden en er komt meer ruimte voor het groeiende aantal reizigers.

Lange rijen voor de chipkaart-paaltjes

Het station wordt vernieuwd omdat de verwachting is dat het aantal reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond met nog eens 18 procent zal groeien in de periode 2016-2031. Vooral studenten en medewerkers van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de Radboud Universiteit en het UMC maken gebruik van het station. Dit leidt tot bijvoorbeeld lange rijen voor de chipkaart-paaltjes. Daarnaast zou het station nu moeilijk te vinden voor reizigers en de uitstraling niet meer passen bij een moderne campus.
Tekst gaat verder onder de video:

Nieuwe brug, bredere perrons

Naast dat het station groener moet worden, krijgt het een nieuwe brug over het spoor en een betere entree aan beide zijden. Ook wordt de fietsenstalling uitgebreid om de wildgroei van verkeerd gestalde fietsen rondom het drukke station het hoofd te bieden. De perrons worden verbreed zodat er ook daar ruimte is voor meer reizigers. Aan de kant van het Technovium komen zitplekken in het groen voor onder andere reizigers en studenten van het ROC.

Wensen

Opdrachtgever voor het project zijn naast de Gemeente Nijmegen ook de Provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij hebben voor het voorlopige ontwerp hun eigen wensen gecombineerd met die van de buurtbewoners, de trein- en busvervoerders en NS Stations. Nu het ontwerp er is, worden nog meer partijen betrokken om mee te praten over het definitief ontwerp. Dat traject wordt door ProRail uitgevoerd en in samenwerking met ingenieursbureau Royal Haskoning DHV.