Lokaal

Wijchen protesteert tegen schrappen busverbinding Wijchen-Noord

Volgens de nieuwe dienstregeling doet lijn 13 deze halte aan de Randweg-Noord in Wijchen niet meer aan.
Volgens de nieuwe dienstregeling doet lijn 13 deze halte aan de Randweg-Noord in Wijchen niet meer aan. © Google Street View
WIJCHEN - Het Wijchense college is ongelukkig met het voornemen om in de nieuwe dienstregeling voor busvervoer in 2022 de route van lijn 13 door Wijchen-Noord te schrappen. Ook een wijziging van de route van lijn 15 waardoor deze niet meer over de Westerdreef rijdt kan niet op goedkeuring van het college rekenen. Dat heeft men brief laten weten aan de Provincie Gelderland, die concessieverlener is.

Lijn 13 en lijn 15

De Provincie Gelderland wil een flinke bezuinigingsslag slaan op het busvervoer als gevolg van de coronacrisis en verwacht dat reizigers maar langzaam zullen terugkeren in het OV. De buslijnen 13 en 15 kennen al langer een lage bezettingsgraad, en het voorstel is nu om lijn 13 niet meer door Wijchen-Noord te laten rijden, maar alleen nog door Bijsterhuizen. Als gevolg hiervan worden vijf haltes in Wijchen-Noord niet meer bediend. Voor de halte Veenhof aan de Randweg-Noord gaat buurtbus 565 extra ritten rijden, zodat zij bij het station kunnen overstappen op lijn 15 om naar Nijmegen te komen. Voor de halte Tunnelweg zal fietsen naar station het alternatief zijn. In de nieuwe dienstregeling rijdt lijn 15 nog wel door dorpskern van Wijchen, maar niet meer over de Westerdreef in Wijchen-Zuid. Reizigers die van deze halte gebruikmaken zijn hierdoor genoodzaakt van de halte Kraaijenberg of een van de haltes aan de Zuiderdreef gebruik te maken. De bussen blijven in de daluren wel twee keer per uur rijden. Voor lijn 99 wordt een hoogwaardige OV-verbinding onderzocht.

Onverstandig

“Met de voorgestelde wijzigingen ontstaat een verslechtering van het OV en wij maken ons hier zorgen over”, schrijft het college aan de Gedeputeerde Staten. “Niemand weet of en wanneer de reizigers terug komen, maar wij horen dat de voorspellingen niet kloppen: het lijkt allemaal sneller en beter te gaan. En dat signaal komt nu al, terwijl de studenten nog nauwelijks in de schoolbanken te zien zijn. Met deze wetenschap dat het herstel sneller kan gaan, vinden wij het onverstandig om nú deze wijzigingen in Wijchen door te voeren. Laat de reizigers eerst terugkomen met vertrouwde routes en buslijnen. Overweeg en besluit later of de dienstregeling in Wijchen zo grootschalig op de schop moet.” Het Nijmeegse college toonde zich eerder ook al kritisch op de nieuwe dienstregeling.

“Drempel juist laag houden”

Wethouder Paul Loermans (Kernachtig Wijchen) snapt niet waarom er niet meer op openbaar vervoer wordt ingezet door de Provincie Gelderland. “Dit is kortetermijnpolitiek. Je moet juist voor een lagere drempel zorgen bij het openbaar vervoer om files en CO2-uitstoot te voorkomen. Bovendien denk ik dat het flexibeler werken als gevolg van de coronacrisis door gaat zetten en kan betekenen dat mensen meer buiten de directe spits reizen en eerder voor het OV kiezen.”