Lokaal
Buurt wil alternatief voor sluiting spoorwegovergang Kerkweg
EDE - Bewoners van met name Ede-Zuid willen dat de gemeente Ede een goed alternatief biedt voor de wijk-wijk verbinding tussen Ede-Zuid en Ede-Noord. In de nacht van 27 op 28 oktober zal de spoorwegovergang op de Kerkweg in Ede worden afgesloten. Vele bewoners zien dat door deze afsluiting er geen natuurlijke verbinding meer is met het Edese centrum.
Buurtbewoonster Femke Akerboo-Beekman is, naar aanleiding van een interview, dat XON had met Rasit Görgülü van de Democratische Kiezers Ede, een petitie gestart om het ongenoegen wat er leeft onder de direct omwonenden kracht bij te zetten en een duidelijk signaal af te geven.
"Nee, dat besluit tot sluiting terugdraaien dat doet men helaas niet, maar ik hoop dat het hier niet bij blijft en dat er alsnog er een alternatief komt", zo stelt de initiatiefneemster van de petitie. "Eerdere signalen maakten blijkbaar weinig indruk op de wethouder, hopelijk dat de wethouder nu wel onder de indruk raakt", zo stelt Rasit Görgülü.
Het spoortraject Arnhem-Utrecht is nu al vrij druk maar vanaf 2022 gaan er nog meer treinen rijden waardoor de belasting op het traject nog groter wordt. Dertien jaar geleden maakte de gemeente al bekend dat de overweg dicht moest vanwege de toename van het treinverkeer De verkeerssituatie zou steeds onveiliger worden omdat de overgang vaker dicht zou zijn.
"Er ligt aan de westzijde van de Kerkweg een fietstunnel en een autotunnel, dit omdat die overgang daar al dicht is. Die autotunnel buigt af naar het industrieterrein waardoor vele Edenaren om moeten rijden. Er is als deze overgang dicht gaat geen goede verbinding meer tussen zuid en noord. Er moet een alternatief komen, wie dat claimt maakt mij niet uit. Er kan wel 7 miljoen extra besteed worden aan de doorfietsroute, of extra miljoenen worden besteed aan de tunnel onder de Emmalaan, maar een goede wijk-wijk verbinding kan niet? Wie legt mij dit uit? Politici die dit mij uit kunnen leggen nodig ik van harte uit, maar dat kunnen ze niet. De buurt wil een goede verbinding maar de wethouder het grootste deel van de raad geeft niet thuis. Een tunnel word ook niet genoemd in de begroting. In 2018 in aanloop naar de verkiezingen hoorde je het CDA er nog over, dat er een tunnel moest komen, maar nu is het angstwekkend stil. Alleen BurgerBelangen en ik vragen er aandacht voor. De wethouder ziet het nut en de noodzaak niet, maar die is er wel. Ik blijf mij inzetten voor een goed alternatief, een tunnel of iets anders, dat maakt mij niet uit", aldus Rasit Görgülü.
Over de fietstunnel, die iets verderop naar het westen ligt, wordt veel geklaagd, dat deze te steil is.
"Ik heb zelfs een elektrische fiets moeten kopen om door de tunnel te komen", vertelt Akerboom-Beekman. Enkele weken geleden stonden zowel de auto als de fietstunnel na een hevige regenbui onder water, bijna een meter hoog. "Gelukkig kon er toen gebruik gemaakt worden van de overgang, maar hoe moet dat als die dicht is? Kan de gemeente mij dat uitleggen?"
"Ik heb zelfs een elektrische fiets moeten kopen om door de tunnel te komen", vertelt Akerboom-Beekman. Enkele weken geleden stonden zowel de auto als de fietstunnel na een hevige regenbui onder water, bijna een meter hoog. "Gelukkig kon er toen gebruik gemaakt worden van de overgang, maar hoe moet dat als die dicht is? Kan de gemeente mij dat uitleggen?"
Na 1 dag hadden ruim 500 mensen de petitie ondertekend. Nu staat de teller op ruim 1300. De petitie is te vinden op: https://petities.nl/petitions/overgang-kerkweg-niet-zo-dicht?locale=nl