Lokaal

Nederlander drinkt bewuster én minder frisdrank

Nederlanders drinken minder en bewuster frisdrank
Nederlanders drinken minder en bewuster frisdrank © iStock
NIJMEGEN - Tijdens de coronacrisis zijn Nederlanders bewuster frisdranken gaan drinken. Ook is de Nederlander minder frisdrank gaan drinken en wat men drinkt, is steeds gezonder. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationale Frisse Dranken onderzoek 2021. Hieruit blijkt ook dat 3 op de 5 Nederlanders let op de hoeveelheid suiker in frisse dranken. Dat is een derde meer dan een jaar geleden.
Taco Juriaanse, directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) legt uit: “Het steeds uitgebreidere aanbod maakt het de consument ook makkelijker bewuste keuzes te maken. Dat doen ze dan ook.” Een kwart van de consumenten koopt om dezelfde reden kleinere verpakkingen. Volgens Juriaanse laat het onderzoek zien dat we op de goede weg zijn: “Er ligt een verantwoordelijkheid voor de sector zelf om de calorieën te verminderen die via frisse dranken worden ingenomen. De meeste nieuwe producten zijn laag in calorieën waardoor consumenten uit een steeds gevarieerde assortiment kunnen kiezen. Daarom zijn deze resultaten bemoedigend en staan we voor de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord."

Nationaal Preventieakkoord

De Rijksoverheid heeft in 2018 samen met meer dan 70 maatschappelijke organisaties het Nationaal Preventieakkoord gesloten. Hierin staan meer dan 200 afspraken om Nederland gezonder te maken. Eén daarvan is dat fabrikanten zelf suikerhoudende frisdranken, snoep en melkproducten gezonder gaan maken. "Al in 2019 zaten we op de reductie van 25% die voor 2020 was afgesproken. De volgende stap is de 30% reductie in 2025. Ook die gaan we halen", aldus Juriaanse.
Toch kan het nog altijd beter, vindt Juraanse: "Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de jongeren minder regular frisdrank is gaan drinken en vaker light en zero dan een een jaar geleden. Maar in het algemeen drinken jongere generaties toch méér regular frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking tot de oudere generaties. We zullen gezamenlijk er meer werk van moeten maken om jongeren beter te bereiken en hen er van te doordringen dat een gecombineerde aanpak van bewegen en gezond eten en drinken essentieel is voor hun gezondheid."